Abonneren  Inloggen

Digitale textieldruk wacht een groeiversnelling

4 november 2024

Digitale textieldruk staat een groeiversnelling te wachten vanwege het cruciale belang van duurzaamheid in de gigantische mondiale textielindustrie, voortschrijdende technologie en een toenemende hang naar zelfexpressie onder jongere generaties. Dat stelde specialist Johnny Shell van Keypoint Intelligence in een recent video-interview met Richard Romano, hoofdredacteur van het journalistieke platform WhatTheyThink.

Ongeveer 20 jaar na het ontstaan van digitale textieldruk wordt 5-11% van al het textiel digitaal bedrukt, zo schat Keypoint Intelligence in op basis van marktonderzoeken. Dat percentage zal de komende 10 jaar snel verder toenemen, zo stelt Shell in het video-interview.

Veel seinen op groen

Shell: ‘Snelle trends als fastfashion – denk aan merken als Zara en H&M – vragen om snelle productiemethoden. In de traditionele textielindustrie is de doorlooptijd tot producten in de schappen liggen gemiddeld 18 maanden. Daarnaast kenmerkt digitale textieldruk zich door steeds efficiëntere processen en een steeds betere kwaliteit. Ook is duurzaamheid een enorme drijvende kracht. Na olie en gas is de textielindustrie ’s werelds grootste industrie.

Rund 1.800 Aussteller aus über 50 Ländern stellen auf der drupa 2016, die weltweit führende Fachmesse für print und crossmedia solutions (31. Mai bis 10. Juni), die Vielseitigkeit und Innovationskraft ihrer Branche eindrucksvoll unter Beweis. Im Zentrum stehen vor allem Zukunfts- und Highlight-Themen wie packaging production, multichannel, 3D-printing, functional printing oder industrielle Druckanwendungen. | To the tune of round about 1,800 exhibitors from over 50 countries will give impressive proof of the versatility and innovative power of their sector from 31 May to 10 June at drupa 2016,  the world leading trade fair for print and crossmedia solutions. The focus is especially on next-generation and highlight themes such as packaging production, multichannel, 3D printing, functional printing and industrial applications.

Deze industrie verbruikt enorm veel water en chemicaliën, waarbij er ook nog eens een overproductie van 30% is. Digitaaldruk gaat gepaard met veel minder gebruik van water en chemicaliën, en je hoeft ook geen grote voorraden meer aan te houden. Bovendien worden zowel water als arbeid schaarser en duurder, dus de textielindustrie moet ook wel nieuwe wegen bewandelen.’

Ook interieurdecoratie is een snelle groeimarkt

Vooral in segmenten waar snelheid en customisation zwaar wegen, beleeft digitale textieldruk een snelle groei, waaronder dus in fast fashion. De reden daarvoor is volgens Shell het snellere aanpassingsvermogen van deze printtechnologie aan nieuwe kleuren en designs. Ook in interieurdecoratie beleeft digitaaldruk een snelle opmars. Denk bijvoorbeeld aan gepersonaliseerde gordijnen en decoratiekussens.

Een mooi voorbeeld van innovatie in digitale textieldruk: een trui van 100% wol, in acht kleuren en doorgangen digitaal bedrukt in 600 x 900 dpi met TRAPIS, dat staat voor transfer pigment system. Het nieuwe, vrijwel waterloze drukprocédé van Mimaki is geschikt voor allerlei soorten natuurlijke en synthetische weefsels.

Direct-to-film groeit als kool

Bezien vanuit de techniek, kenden we natuurlijk al een digitale techniek als Direct-to- Garment: via inkjet rechtstreeks drukken om katoenen stoffen. De jongere Direct-to-Film- techniek beleeft momenteel een spectaculaire opmars, met steeds scherpere prints die met een steeds betere hechting kunnen worden aangebracht, met weinig productieafval.

Voor wie DtF niet kent: het proces omvat de directe overdracht van een ontwerp door het eerst op een speciale film af te drukken en vervolgens een hittepers te gebruiken om het ontwerp op een kledingstuk over te brengen.

Oude discussie in nieuwe jas

Vergelijkbaar met de discussie over offset versus digitaaldruk, voorziet Shell dat er voor traditionele technieken voor textieldruk, waaronder natuurlijk zeefdruk, nog lang een markt blijft bestaan, namelijk bij hogere volumes en bij specifieke vereiste afdrukkwaliteiten. Glitterinkt of zure en reactieve inkten digitaal bedrukken kan bijvoorbeeld niet, zo stelt Shell. Maar dat digitaaldruk bij textiel nog veel meer mainstream wordt dan nu, dat lijdt volgens deze marktspecialist dus geen twijfel.

Tekst: Wim Danhof | Bron/foto’s: Messe Düsseldorf/ctillmann


Wil je het gedrukte PRINTmatters Magazine ontvangen? Neem dan een proefabonnement!