Vehicle wrapping niet meer weg te denken: ‘Geen bedrijf rijdt nog in zijn nakie rond’
In signing is de techniek van wrapping niet meer weg te denken, bij uitstek in transport. Van personenauto en busje tot vrachtwagen en zelfs vliegtuig: álles krijgt een folielaag. Tijd om eens in te zoomen op de laatste trends in vehicle wrapping, aan de hand van gesprekken met diverse ondernemers die op dit vlak actief zijn.
‘Het moment waarop zanger Gordon zich eind jaren negentig vertoonde met een roze Rolls Royce is volgens ons een van de eerste keren dat Nederland kennismaakte met het fenomeen wrappen. Al vrij snel daarna werd de ene na de andere exclusieve auto gewrapt vanuit de behoefte om te individualiseren’, vertelt Hwie-Bing Kwee, directeur van Omnimark. Het bedrijf is gespecialiseerd in fleetmarking, waar wrapping deel van uitmaakt, en transformeert wekelijks zo’n 50 tot 70 voertuigen van merken als KPN en PostNL. De vader van Kwee begon in de jaren zestig te experimenteren met zelfklevende folie en bekleedde uiteindelijk als eerste het wagenpark van Albert Heijn.
Toch is wrappen volgens de directeur pas de laatste 15 jaar daadwerkelijk een vaste waarde. Fleetmarking was lange tijd een sluitpost en ondergeschoven kind, en bedrijfswagens slechts een middel om van A naar B te komen. ‘Tegenwoordig zijn het soms, en zeker bij nutsbedrijven, complete kantoren op wielen. Voor elke branche geldt inmiddels dat het wagenpark deel uitmaakt van de outof-home-strategie’, vervolgt Kwee. ‘Wrapping heeft zich daarin als techniek ruimschoots bewezen. Geen bedrijf rijdt nog in zijn nakie rond.’
Een boost voor het bedrijfsimago
Wrappen is dan ook een manier om het bedrijfsimago te ondersteunen. Bedrijven springen ermee in het oog en kunnen zich met een opvallende wrap onderscheiden van de concurrent, alsook van de omgevingsfactoren in de openbare ruimte waarmee het doorgaans eveneens vechten om de aan- dacht is. Het design van de wrapfolie is alleen maar belangrijker geworden. En, in tegenstelling tot vroeger, meestal geen regelrechte kopie meer van de huisstijl. Onderweg, en in de last mile van transport en logistiek kan goede voertuigbelettering eveneens bijdragen aan verbinding met de klant. ‘Coolblue doet dat goed door met grappige teksten op hun busjes ook via het wagenpark te zorgen voor een glimlach, het motto van dit bedrijf’, zegt Kwee. Wrapping geeft designers en eigenaren flexibiliteit. De mogelijkheden zijn dan ook praktisch eindeloos.
Meer aandacht, minder schade
Komen voorrijden met een wit busje alleen is er tegenwoordig daarom ook voor kleinere spelers (zoals zpp’ers) veel minder bij, zoals Dennis van Staaij van Signwrap opmerkt: ‘Met wraps in een opvallende kleur of design trigger je mensen veel meer en kun je beter de aandacht vestigen op jezelf en je bedrijf. Maar wrappen heeft ook nog een praktisch voordeel: het beschermt een wagen tegen steenslag en krassen waardoor deze veel langer netjes blijft.’
Daarnaast gaat er, afgezet tegen de kosten, relatief veel impact uit van een gewrapt voertuig. Zo vindt althans Peter van Tilborg van 2wrap.com: ‘Het wrappen van een middenklasse busje of SUV kost tussen de 3.000 en 5.000 euro. Daar kun je maanden mee rondrijden. Dat is goedkoper dan een advertentiepagina in een grote krant.’
Wrappen voor Paris
De Belgische Van Tilborg bedient vanuit zijn standplaats in Californië ook een deel van de Nederlandse markt. Naast het inpakken van auto’s en busjes, is ook het wrappen van vliegtuigen en helikopters een expertise van 2wrap.com. Niet zelden betreft het vervoersmiddelen van celebrity’s. Zo wrapte het bedrijf al een paar vliegtuigen van dj Fedde le Grand en klopten bijvoorbeeld ook de band Toto en de Kardashians bij hem aan. Op de to-do-list staat de nieuwe privéjet van Paris Hilton, die de kleur roze krijgt.
Het wrappen van vliegtuigen brengt weer andere vereisten met zich mee. Hoewel de folie die wordt gebruikt redelijk overeenkomt met die voor voertuigen, moet iemand die vliegtuigen wrapt beschikken over bepaalde certificaten en, zoals Van Tilborg laat weten, ‘FAA-approved’ zijn.
Trends in materiaal en techniek
Het wrappen van wagenparken en andere vervoersmiddelen en objecten is onderhevig geweest aan de nodige ontwikkelingen en trends. Ten aanzien van het materiaal bijvoorbeeld. ‘De folies zijn dunner geworden en daarmee soepeler en eenvoudiger aan te brengen’, voegt Kwee toe. ‘Al raakten sommige daardoor eerder beschadigd en konden ze lastiger worden verwijderd. Daarnaast zijn fabrikanten gaandeweg overgestapt op een controleerbare lijmlaag, waarbij de lijm eventuele luchtbellen wegdrukt door de poriën van de folie. Ook zijn er microcapsules lijm gekomen die na aandrukken opengaan en zorgen voor de hechting van de folie.’
Ook wrapper Van Staaij zag het materiaal in de loop der jaren verbeteren. Het werd makkelijker om de folie aan te brengen, waardoor ook de kans op vouwen volgens hem kleiner is geworden. In de techniek van het wrappen tekenen trends zich onder meer af in de omgang met de carrosserielijnen van de voertuigen. Aanvankelijk werden de lijnen van de auto gevolgd bij het wrappen. Omdat dit soms conflicteerde met de huisstijl, werd dat volgens Kwee weer losgelaten. En de trend op dit moment? Juist: het volgen van het lijnenspel van de wagen in kwestie.
Optimaal zichtbare reclame
Qua kleur doen wraps in rood en oranje het volgens wrapper Van Staaij goed op bedrijfswagens. ‘Collega’ Van Tilborg ziet wraps in matte uitvoering als een belangrijke trend. Het voordeel daarvan is dat het weerspiegeling van wolken op de auto voorkomt en de focus zodoende op het bedrijfslogo of de reclameboodschap blijft. Al merkt hij ook op dat de eerste hoogglansfolies alweer zijn gesignaleerd. Zo gaat dat met trends. Die wisselen elkaar af. De kracht van wrappen blijft volgens Van Tilborg in ieder geval recht overeind: ‘Het blijft een sterke manier om jezelf onder de aandacht te brengen. Al staat of valt alles natuurlijk met een goed design.’
Tekst: Marjolein Straatman
PRINTmatters ook bij jou op de mat?